Neuro-vývojová stimulace ve škole

   Ve Školním poradenském pracovišti se snažíme podpořit všechny žáky, aby byli ve škole úspěšní. U některých však běžné metody intervence dostatečně nefungují. To nás přivedlo k hledání nových metod, které by řešily příčinu obtíží. Na podzim jsme měly možnost absolvovat kompletní kurz  Neuro-vývojové stimulace, kterou tak můžeme na škole nabídnout jako novou formu podpory školní úspěšnosti pro žáky na 1. stupni.

   Co je NVS?

   Aby se dítě ve škole dobře učilo, musí mít schopnost sedět v klidu, soustředit se, správně držet tužku. Potřebuje i řadu dobře vyvinutých očních pohybů, nutných pro sledování psaného textu bez toho, aby přeskakovalo slova nebo řádky. Z výzkumu vyplývá, že u těch dětí, které mají ve škole problémy se soustředit, špatně čtou, neudrží pozornost často přetrvávají některé primární reflexy a je nutná speciální intervence.

   Neuro – vývojová stimulace je soubor cviků, které dítě cvičí pravidelně a soustavně. Cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte, cvičí se plynulým a kontrolovaným způsobem. Začíná se od jednoduchého zvedání hlavy až po lezení a používání všech částí těla najednou. Jednotlivé cviky často napodobují pohybové vzorce dvou až devíti měsíčního dítěte, které jsou základem pro všechny další cílené pohyby jemné motoriky.

  Cvičební program NVS Pohybem se učíme je rozdělen do 30 bloků, každý blok trvá nejméně týden. Cviky musí být zautomatizovány. Jsou zde zařazeny cviky na rovnováhu, na primární reflexy, na zklidnění nebo na posílení integrace senzorických funkcí. Když se cvičí poctivě a hlavně pravidelně, je existence přetrvávajících reflexů potlačena a tím se zlepšuje psychomotorický vývoj dítěte. Tím dochází také ke zlepšení schopnosti se učit.

   Více informací o programu NVS Pohybem se učíme na webu: www.cortexacademy.cz

   Na naší škole realizujeme NVS jako kroužek Rozcvička pro hlavu a tělo. Probíhá každý den ráno před vyučováním pro vybranou skupinu žáků. V tomto školním roce s námi cvičí 9 žáků. Do kroužku je možné se přihlásit jen na začátku školního roku, protože program NVS je třeba procházet postupně od začátku a nic nevynechat.

Speciální pedagožka Mgr. Dagmar Idesová a školní psycholožka Mgr. Hana Forejtníková